IP-telefoni - Billigare ip-telefon med Affinity

AFFINITY IP-TELEFONI

Snabbt, billigt och enkelt

Gratis samtal med IP-telefoni

Med Affinity IP-telefoni ringer du gratis mellan ip-telefoner i Affinitys nät och med extremt låga priser till fasta telefoner, mobiltelefoner och utlanssamtal. I vissa fall rör det sig om tusentals kronor om året i besparingar. Telias/andra operatörers abonnemangsavgift försvinner helt med denna typ av abonnemang vilket sparar närmare 2000 kr/år.

Vad är IP-telefoni?

IP-telefoni innebär att du ringer och tar emot dina fasta samtal via ditt bredband, istället för Telias jack i väggen. Har du t.e.x. bara en trådlös telefon eller bordstelefon kopplar du telefonsladden till vår teleadapter, istället för telefonjacket. Har du flera telefoner kan du koppla första jacket till teleadaptern och aktivera IP-telefoni i alla jack i huset/lägenheten. Telefoniadaptern kopplas i sin tur till ditt bredband.

IP-telefoner en möjlighet men inget krav

Det finns en rad trådlösa IP-telefoner och bordstelefoner som går att använda med vår IP-telefoni. De flesta väljer i nuläget att använda vår teleadapter med vanliga analoga telefoner.

IP-telefoni med din iphone eller android

Både iphone och android har gratis sip-klienter som är kompatibla med vår IP-telefoni. Sök på "sip client" eller "sip phone" i appstore eller Google Marketplace.

Affinity IP-telefoni med ditt gamla nummer

Du kan givetvis behålla ditt gamla telefonnummer när du går över till IP-telefoni. Saknar du ett telefonnummer väljer du ett nytt i samband med din beställning.

beställ iptelefoni

Information om minimidebitering, startkostnader, uppsägningstid samt avvikelse i ordinarie samtalstaxa m.m. finner du under fliken Mer info

Prisjämförelse

IP-telefoni jämförelse av erbjudanden

Samtal till IP-telefoni LIGHT IP-telefoni ZERO IP-telefoni GLOBAL
Inom sverige 10 öre/min 0 öre/min 0 öre/min
Mobil Sverige 69 öre/min 69 öre/min 69 öre/min
Öppningsavgift 39 öre 49 öre 69 öre
Danmark 13 öre/min 13 öre/min 10 öre/min
Frankrike 6 öre/min 6 öre/min 5 öre/min
Irland 10 öre/min 10 öre/min 8 öre/min
Norge 13 öre/min 13 öre/min 10 öre/min
Kanada 13 öre/min 13 öre/min 10 öre/min
Nederländerna 13 öre/min 13 öre/min 10 öre/min
Polen 15 öre/min 15 öre/min 13 öre/min
Spanien 13 öre/min 13 öre/min 10 öre/min
Storbritannien 13 öre/min 13 öre/min 10 öre/min
Tyskland 13 öre/min 13 öre/min 8 öre/min
USA 10 öre/min 10 öre/min 10 öre/min
Övriga världen Se prislista
Se prislista Se prislista

 

 

IP-Mini

IP-Maxi

IP-Faraway

Mini

Maxi

Faraway

Avgifter

IP-LIGHT

IP LIGHT

Om du ringer lite, så är detta abonnemanget för dig.

Ingen fast månadsavgift, bara en minimidebitering (ringpott) som du får ringa för.

Du betalar en öppningsavgift samt ett lågt minutpris för alla samtal.

beställ iptelefoni

Översikt
Abonnemangstyp IP-telefoni med ringpott
Abonnemangskostnad 0 kr
Ringpott 29 kr/mån
Öppningsavgift
39 öre
Minutpris Sverigesamtal 10 öre/min
Mobilsamtal inom Sverige 69 öre/min
Minutpris Utlandssamtal Se prislista
Startkostnad 300 kr
Portokostnad 125 kr
Bindningstid Nej

 

IP-ZERO

IP ZERO

Ring för 0 kr i minuten till alla fasta telefoner inom sverige. Detta är abonnemanget för dig som ringer lite mer.

Ingen fast månadsavgift, bara en minimidebitering (ringpott) som du får ringa för.

beställ iptelefoni

Översikt
Abonnemangstyp IP-telefoni med ringpott
Abonnemangskostnad 0 kr
Ringpott 59 kr/mån
Öppningsavgift 49 öre
Minutpris Sverigesamtal 0 öre/min
Mobilsamtal inom Sverige 69 öre/min
Minutpris Utlandssamtal Se prislista
Startkostnad 300 kr
Portokostnad 125 kr
Bindningstid Nej

 

IP-GLOBAL

IP GLOBAL

Ringer du mycket utomlands är detta abonnemanget för dig. Ingen fast månadsavgift, bara en minimidebitering (ringpott) som du får ringa för.

Du betalar en öppningsavgift samt ett lågt minutpris för internationella samtal. Du ringer för 0 kr i minuten till alla fasta telefoner inom sverige.

beställ iptelefoni

Översikt
Abonnemangstyp IP-telefoni med ringpott
Abonnemangskostnad 0 kr
Ringpott 99 kr/mån
Öppningsavgift 69 öre
Minutpris Sverigesamtal 0 öre/min
Mobilsamtal inom Sverige 69 öre/min
Minutpris Utlandssamtal Se prislista
Startkostnad 300 kr
Portokostnad 125 kr
Bindningstid Nej

LIGHT

ZERO

GLOBAL

Mer Info

Vad kostar det att installera IP-telefoni?

Svar: Passa på att utnyttja vår kampanj. Teledosan kostar just nu bara en krona!. Anslutningsavgift 300 kr, samt porto 125 tillkommer. (Ordinarie pris för teledosan är 699 kr) En porteringsavgift om 125 kr debiteras vid flytt av befintligt nummer. Abonnemanget omfattas av ett 20 dagars öppet köp. "Investeringen" tjänar du in på ett par, tre månader med hänsyn till följande; - Du slipper fasta kostnader till Telia/annan operatör. Ca. 375-690 kronor per kvartal! - Du ringer till väldigt låga samtalspriser både inom Sverige och till utlandet. - Du ringer gratis till andra bredbandtelefonikunder (i vårt nätverk).

Vilka fördelar har IP-telefoni?

Svar: Du slipper abonnemangsavgiften till Telia eller annan dyr teleoperatör, minst 375 kronor per kvartal. Du ringer till väldigt låga samtalspriser både inom Sverige och till utlandet, Du ringer gratis till andra bredbandstelefonikunder (i vårt nätverk). Du har redan betalat din bredbandsleverantör för att surfa, utnyttja möjligheten att ringa också!

Hur fungerar IP-telefoni?

Svar: Bredbandstelefoni fungerar som traditionell telefoni. Den enda skillnaden är att du ringer via din bredbandsuppkoppling istället för via telenätet. Du ringer samtal med dina vanliga telefoner kopplade till ditt bredbandsuttaget istället för telejacket. Efter att du har anmält dig på vår hemsida eller telefon till vår kundtjänst, skickar vi en telebox till dig. Du kopplar teleboxen till bredbandet och därefter ringer du som vanligt.

Vad händer vid el- eller internetavbrott?

Svar: Tjänsten upphör under elavbrott. Du som har en sladdlös telefon hemma har säkert redan erfarenhet av detta. Samma sak gäller givetvis vid avbrott i bredbandsuppkopplingen.

Fungerar IP-telefoni med alla bredbandsleverantörer?

Svar: Vår bredbandstelefoni fungerar med alla bredbandsleverantörer förutsatt att den bredbandstjänst du har uppfyller det som krävs för bredbandstelefoni.

Hur är kvalitén på samtalen?

Svar: Kvalitén är precis lika bra som vid vanlig telefoni, förutsatt att din bredbandstjänst uppfyller de krav som ställs.

Kan jag sända och ta emot fax?

Svar: Vi kan inte garantera att fax fungerar fullt ut med bredbandstelefoni eftersom det beror mycket på din Internetleverantörs tjänst, din utrustning och konfiguration av din utrustning. Det fungerar dock utmärkt för flertalet kunder.

Finns det något krav på bredbandet?

Svar: Telefonin delar din Internetanslutning med din dator. Vi rekommenderar därför bredbandstelefoni bara om du har 0,5Mbit (512Kbps) eller större bandbredd i båda riktningarna. Försäkra dig om detta innan du beställer tjänsten. Vår senaste teledosa har en inbyggd router (bredbandsdelare) vilket innebär att du inte behöver någon ytterligare utrustning. Du behöver en switch eller en bredbandsdelare (router) om vill koppla in mer än en dator.

Hur gör jag om jag inte har en fast telefon idag?

Svar: Du får kostnadsfritt ett nytt telefonnummer av oss när du blir kund. Du väljer själv riktnummer. Gäller även dig som är bosatt utomlands. D.v.s. det finns inga hinder att bo i t.e.x. Frankrike men, använda ett svenskt telefonnr för inkommande och utgående samtal. En tonvalstelefon behövs för att koppla till teleboxen vi skickar dig.

Hur blir man kund?

Svar: Anmäl dig här på sidan eller kontakta oss på kundtjänst! Inom några dagar får du hem teleboxen. Du kopplar in den och börja ringa samtal med dina befintliga tonvalstelefoner precis som vanligt.

Kan jag behålla mitt befintliga telefonnummer?

Svar: Ja, det kan du göra mot en engångsavgift på 125 kr. Det tar ca 2-3 veckor tills dess att nummerporteringen är genomförd. Medan du väntar på porteringen kan du ringa ut med bredbandstelefoni men, inkommande samtal går via gamla jacket. En del väljer att kostnadsfritt beställa ett nytt nummer och "testköra" bredbandstelefoni under några veckor för att sedan i efterhand portera sitt abonnemang. Om du vill göra samma sak kan du när som helst ladda hem nedan ansökan om portering och skicka eller faxa till oss.

Hur blir det med mitt abonnemang hos gamla operatören?

Svar: Väljer du att behålla ditt befintliga telefonnummer ser vi till att ditt abonnemang hos Telia/annan operatör sägs upp. SÄG INTE UPP ABONNEMANGET SJÄLV innan vi hunnit portera linjen. Enda undantaget är om din operatör t.e.x. har 90 dagars uppsägningstid. Vill du inte behålla ditt gamla nummer, får du själv kontakta Telia/annan operatör och säga upp avtalet. Om du har avtal med andra förvalsoperatörer, bör du säga upp avtalet själv.

Har Affinity någon bindningstid?

Svar: Nej. För privatkunder gäller en kalendermånads uppsägningstid.

Vilka plustjänster finns?

Svar: Röstbrevlåda, nummerpresentation, vidarekoppling, hemligt nummer, blockering av nummerpresentation.

Vad gör jag om jag behöver fler än ett telefonnummer?

Svar: Du kan till en låg kostnad beställa ett extra nummer till din befintliga telefonibox.

Måste min dator vara påslagen hela tiden för att kunna ringa?

Svar: Nej, endast teleboxen måste vara påslagen förutsatt att du inte har webbaserat inloggningsförfarande för din Internetanslutning.

Har jag ångerrätt när jag beställer IP-telefoni?

Svar: Från och med mottagandet av telefonidosan (eller epostbekräftan i det fall du vill använda mjukvarutelefon eller egen utrustning) har du 20 dagars ångerrätt. Telefonidosan skickas tillbaka i sin oskadade förpackning med porto som du står för själv. Samtalen som du har ringt under perioden kommer du att faktureras för.

Hur lång tid tar det innan jag kan ringa med bredbandstelefonin?

Svar: Cirka en vecka från det att vi mottagit din beställning får du teleboxen hemskickad och därefter kan du börja ringa med oss. Mjukvarutelefonen kan du i regel aktivera redan inom ett dygn om beställning görs vardagar 09-17.30.

Kommer mitt telefonnummer finnas med hos nummerupplysningen?

Svar: Om du vill att ditt nummer ska vara synligt måste du meddela oss det. Det gör du genom att kontakta kundtjänst eller bocka i under beställningsprocessen.

Kan jag använda bredbandstelefoni utomlands?

Svar: Ja det kan du göra, tjänsten går att använda globalt. Det enda kravet är tillgång till bredband.

Tillämpar Affinity minimumdebitering/ringpott & debiteringsintervall?

Svar: Ja. Minimum debitering (att ringa för) LIGHT: 29 kr/mån. ZERO: 59 kr/mån, GLOBAL: 99 kr/mån. Debiteringsintervall är 60 sekunder. Nummerupplysning och betalsamtal ingår inte i minimidebiteringen (ringpott).

Finns det avvikelser i samtalstaxan på de olika prisplanerna?

Svar: Ja. Företagsnummer (077) debiteras enligt Telia standardtaxa (23 öre/min) Telia standard taxa gäller alltid, oavsett prisplan, till företagsnummer, heta linjen eller samtal som kräver ständiga uppkopplingar, t.e.x. telefonkortsnummer. Samtal till Affinity telefonkonferens eller liknande tjänst (tex Rixmötet /Riksmötet, Phonera telefonkonferens e.t.c.) kostar 13 öre/min samt 45 öre öppningsavgift per samtal.

Redovisas priser inklusive eller exklusive moms?

Svar: Priser inkl. moms, avrundade till närmsta öre.

Kan jag ändra prislista i efterhand?

Svar: Kontakta kundtjänst om du redan är kund och vill ändra en äldre prislista/ abonnemangsform.

Kan jag beställa ip-telefoni trots betalningsanmärkningar?

Svar: Ja, i vissa fall. Vi gör en individuell kreditprövning och godkänner ibland beställningar trots betalningsanmärkningar.  I det fall vi trots betalningsanmärkningar godkänner din beställning ber vi dig betala in startkostnaden, innan vi hanterar din beställning. Övriga avgifter faktureras sedan månadsvis.  Du kommer inte kunna ringa så kallade betalsamtal (Blocket, Nummerupplysning m.m.) om du har betalningsanmärkningar.